nasza galeria
artysci
sztuka w Lodzi
architektura
linki
kontakt


pagerank


PARTNERZY

archiwum

Wyszukaj z Google

 

powrót

FIORENZO ZAFFINA - "RANA"

Rozmowa z Fiorenzo Zaffiną - włoskim artystą zaproszonym do stworzenia dzieła na murze jednej z łódzkich kamienic.

Fiorenzo jesteś pierwszy raz w Łodzi, jakie wrażenie robi na tobie to miasto?

Przyjechałem dopiero wczoraj, więc nie miałem zbyt wiele czasu na zwiedzanie Łodzi, ale zauważyłem, że to miasto jest pełne historii, w każdym zaułku zawarta jest jakaś odrębna opowieść.

Czy zanim zrobiłeś projekt realizacji dla Łodzi dowiadywałeś się czegoś na temat historii i specyfiki tego miasta?

Nie miałem okazji aby poznać dokładnie historię Łodzi, ale szukałem informacji w Internecie, oglądałem strony, czytałem. Właśnie z Internetu dowiedziałem się o pewnych wydarzeniach, znalazłem kilka fragmentów z przeszłości Łodzi, które wydały mi się szczególnie interesujące.

Czy praca, którą chcesz stworzyć na łódzkim murze to twoja pierwsza realizacja za granicą Włoch?

Tak, to pierwsze dzieło, które zamierzam stworzyć poza Włochami, natomiast zrealizowałem już wiele prac, które znajdują się na zewnątrz budynków.

To były prace realizowane na zamówienie np. urzędu miasta lub innej instytucji, czy raczej to ty wybierasz miejsce, w którym ma zaistnieć twoja praca?

Zazwyczaj funkcjonuje to tak, że zostaję zaproszony przez prezydentów, burmistrzów miast lub przez galerie, kuratorów, organizatorów różnych imprez kulturalnych i wtedy realizuję swoje projekty.

Czy zdarzyło Ci się, że znalazłeś miejsce, które cię zainspirowało, w którym miałeś ochotę spontanicznie wykonać dzieło?

Zdarzyło mi się wiele razy, jednak nie zrealizowałem nigdy takiego pomysłu, ponieważ moje działanie wymaga zgody właściciela budynku. Nie jestem jednym z tych, którzy malują na murach i później uciekają.

Co chciałbyś przekazać Łodzianom poprzez dzieło, którego projekt zrobiłeś dla naszego miasta?

Moje realizacje są pewnymi znakami, ranami, przez które powinna wyjść historia tego miasta. Poprzez moje prace chcę opowiedzieć o jego przeszłości. Mury miasta zbierają jego historię. Ściany, w których teraz się znajdujemy zbierają historię tego miejsca. Tworząc swoje prace na murach chcę aby historie w nich ukryte wyszły na zewnątrz, żebyśmy mogli je poznać, żebyśmy się stali na nie wrażliwi i pamiętali o nich.

Rozmawiała Anna Leśniak




FIORENZO ZAFFINA - RANA

Agnieszka Zakrzewicz - kurator projektu Fiozenza Zaffiny w miejskiej przestrzeni Łodzi.

KOLOROWA TOLERANCJA chce pozostawić po sobie trwały ślad, który będzie przypominał mieszkańcom Łodzi, o tym że zhańbione mury tego miasta, noszą ślady bolesnej, ale wielokulturowej historii, o której nie można zapominać. Włoski artysta Fiorenzo Zaffina został zaproszony do stworzenia projektu dzieła na murze jednej z łodzkich kamienic. Multimedialna prezentacja projektu: 24 marca 2007 (sobota) godz. 18.00 - Patio Centrum Sztuki WSHE, Ul. Rewolucji 1905r. nr 5


Włoski artysta Fiorenzo Zaffina został zaproszony do stworzenia projektu dzieła na murze jednej z łodzkich kamienic, którego realizację przewiduje się na maj 2007 roku, podczas Międzynarodowej Konferencji o Tolerancji, zorganizowanej przez Uniwersytet Łódzki. Do patronowania tej akcji artystycznej zostaną zaproszeni Urząd Miasta Łodzi, Instytut Kultury Włoskiej w Warszawie, Instytut Polski w Rzymie oraz inne instytucje.

FIORENZO ZAFFINA urodził się w Lamezia Terme. Od 1970 r. żyje i pracuje w Rzymie jako artysta oraz grafik tygodnika L'Espresso. Ukończył Liceum Artystyczne i Akademię Sztuk Pięknych w Rzymie.


Jego kariera artystyczna rozpoczeła się w 1990 r., od wystawy indywidualnej zorganizowanej przez Instytut Kultury Włoskiej w Lionie, której kuratorem był słynny włoski krytyk Renato Barilli.
Kolejne wystawy to “Salaam” (galeria Sala 1 w Rzymie) oraz „Młodzi artyści dla nowych kolekcjonerów“ (galeria Roma & Arte).
W 1993 r. uczestniczył w konkursie “Premio Marche” w Ancona, gdzie zrealizował swoje pierwsze interwencje w murze.
Ekspozycja w 1994 r., w rzymskiej galerii Salon Privé, kierowanej przez Sergio Rispoli wyznaczyła jego ostateczną drogę artystyczną. Wystawa pt: „Wewnątrz“ polegała na wykonaniu dwóch rzeźb w ścianach galerii, mających na celu odkrycie wnętrza muru. W katalogu, który jej towarzyszył, znalazł się tekst pisarza Giampaolo Rugarli oraz partytura utworu muzycznego skomponowanego przez Roberto Cotroneo - znanego włoskiego krytyka literackiego (ucznia Umberto Eco). Jednym ze sponsorów wystawy była firma Yamaha, która wypożyczyła przezroczysty, samogrający fortepian “Disclavier”, który sam odtwarzał zarejestrowaną muzykę, pokazując widzom swoje wnętrze.

W 1995 r., Fiorenzo Zaffina brał udział w manifestacji artystycznej „Incantesimi” (Oczarowania) w historycznym miasteczku Bomarzo, znanym na całym świecie z barokowego Parku Potworów. Kuratorami wystawy były Simonetta Lux (Profesor Katedry Sztuki Współczesnej Uniwersytetu „La Sapienza“ w Rzymie i Dyrektor Muzeum Laboratorium Sztuki Współczesnej) oraz Miriam Mirolla. Do udziału w ekspozycji mającej na celu interwencję w średniowiecznej przestrzeni miejskiej zostało zaproszonych 50 artystów współczesnych. Zaffina wykonał dzieło w murze Pałacu Orsinich, zamurowując „żywcem“ kilka komputerów. Nazwał je „Nowe Potwory“.

W 1996 r., brał udział w wystawie zorganizowanej przez Fabio Sargentini (uważanego za jedną z najważniejszych postaci w sztuce i kulturze włoskiej, właściciela galerii „L’Attico”). Nosiła ona tytuł „Męczennicy i święci“ i trwała bezustannie przez 3 miesiące (każdego dnia był prezentowany inny artysta). Zaffina wykonał wtedy „artystyczną dziurę w murze“, a następnie zamurował w niej maszynę produkującą odbitki fotograficzne i rozdawał je publiczności.

W tym samym roku brał też udział w wystawie „cArte monete” w rzymskiej galerii Giulia, (kuratorami byli Emma Politi z magazynu Flash Art oraz Marco Rossi Lecce), a także w wystawie “Controprofilo in rosso”, w galerii Salon Privé (kurator Francesca Pietracci). Został także zaproszony do udziału w Biennale Sztuki w Penne i wykonał dla tego miasteczka, na jednym z głównych placów, rzeźbę w murze w kształcie palmy, o długości 11 metrów. Również w 1996 r. brał udział w Biennale Sztuki Współczesnej w Alatri, gdzie wyrzeźbił dzieło pt: „Impact“ w murze romańskiego kościoła św. Franciszka. W 1997 r., brał udział min. w wystawie „Fusione fredda”, zaproszony przez galerię Ø Art Gallery Internet oraz w wystawie „Officina Italia, Rete Emilia Romagna”, zorganizowanej przez Miejską Galerię Sztuki w Bolonii. W byłej fabryce Arrigoni w Cesena zrealizował gigantyczny projekt (cm. 480 x cm. 590), pt: „Skreek”. Projekt został przyjęty przez komitet naukowy, w którego skład weszli znani włoscy profesorzy: Renato Barilli, Dede Auregli, Alessandra Borgogelli, Fabio Cavallucci, Roberto Daolio, Ario Franciosi, Silvia Grandi, Mauro Manara, Guido Molinari, Claudia Pedrini). To fantastyczne dzieło stało się także okładką książki Sira Sebastianelli „Pamięć innych“.

W 1999 r. Miejska Galeria Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Rzymie wybudowała dla nigo ścianę, na której zrealizował rzeźbę „Powodzie“. W tym samym roku został zaproszony przez prezydenta miasta Catanzaro do realizacji gigantycznej elipsy na murze w centrum miasta, która miała symbolizować zaćmienie słońca, jakie można było obserwować w danym roku w Calabrii.
W 2000 r. odbyła się jego wielka wystawa retrospektywna w Catanzaro i z tej okazji został wydany katalog monograficzny „Fiorenzo Zaffina. Rivelazioni“ (teksty krytyczne: Paolo Balmas, Renato Barilli, Roberto Cotroneo, Massimo Di Stefano, Micol Forti, Simoneta Lux, Miriam Mirolla, Giuseppe Pansini, Gabriele Perretta, Pierre Restany).

W latach 2001 – 2006 brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych. W 2004 r. jego dzieło „Powodzie“ zostało podarowane miastu Cosenza (mur zbudowany w Miejskiej Galerii Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Rzymie został rozmontowany i zrekonstruowany w tamtejszym Domu Kultur).

Zobacz jeszcze:
Agnieszka Zakrzewicz - BezGranic
stronę artysty