nasza galeria
artysci
sztuka w Lodzi
architektura
linki
kontakt


pagerank


PARTNERZY

archiwum

Wyszukaj z Google

 

powrót

Jerzy Grabowski (1933–2004) - Malarstwo, rysunek, grafika

Miejska Galeria Sztuki

17 stycznia - 2 marca 2008, wernisaż 17.01., godz. 18.00, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Willa, ul. Wólczańska 31

Kuratorzy: Andrzej Kalina, Ryszard Gieryszewski

Jerzy Grabowski był artystą silnie związanym z łódzkim środowiskiem artystycznym. Przez wiele lat, od 1976 do momentu śmierci, prowadził pracownię technik litograficznych
w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Był członkiem wielu międzynarodowych stowarzyszeń artystycznych, zdobył liczne nagrody a wystawach międzynarodowych grafiki. Szczególnie związany z Biurem Wystaw Artystycznych w Łodzi, obecnie Miejska Galeria Sztuki w Łodzi i międzynarodowym triennale Małe Formy Grafiki Polska-Łódź.
Wystawa przygotowywana we współpracy z Galerią Wozownia w Toruniu i Galerią Amcor Rentsch, która sfinansuje 80 % kosztów katalogu, jest pierwszym retrospektywnym przeglądem twórczości artysty. Jerzego Grabowskiego dobrze charakteryzują jego własne wypowiedzi analityczne oraz wypowiedzi krytyków. Bożena Kowalska podkreśla fakt, iż: „Nie dążąc do tego jako świadomie wytyczonego celu, wypracował Jerzy Grabowski własny, niepowtarzalny styl, osobisty i osobliwy język wypowiedzi artystycznej, którego nie da się
z nikim innym pomylić. W samym duchu tworzone są jego grafiki, jego obrazy i rysunki. Na wyjątkową uwagę zasługują te ostatnie. Noszą one przeważnie znamiona szkiców przygotowawczych do realizacji ostatecznych w technice graficznej lub malarskiej. Stanowią wstępny etap pracy, w którym dokonywane są obliczenia i na ich podstawie budowane struktury cyfrowe, a obok zapisy kolorystyczne, w którym poszczególnym wartościom cyfrowym odpowiadają zaprogramowane przez artystę warunki barwne. W istocie jednak rysunki Grabowskiego stanowią pełnowartościowe wypowiedzi twórcze. Mają wprawdzie często charakter osobistych notatek zapisów ulotnych i myśli i nasuwających się w trakcie pracy refleksji, a zatem znamiona swobody, jaka cechuje działanie robocze. Dzięki temu wszakże ujawniają proces narodzin koncepcji artysty i watki jego rozważań. Mają też, tak ważny w coraz bardziej zmechanizowanym świecie, walor śladu bezpośredniego dotknięcia ręki twórcy.”